top of page

2 βασικές δεξιότητες που τα παιδιά χρειάζεται να κατακτήσουν πριν αρχίσουν να μιμούνται λέξεις;

Updated: Nov 2, 2022



Αν το παιδί σας 12-18 μηνών δε μιμείται λέξεις, είναι σημαντικό να κάνετε ένα βήμα πίσω και να βεβαιωθείτε ότι έχει κατακτήσει εκείνες τις δεξιότητες που έρχονται πριν τη λεκτική μίμηση.


Η μίμηση είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί είναι ο τρόπος που τα παιδιά μαθαίνουν να μιλούν. Σε τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά, η μίμηση ξεκινά από τη βρεφική ηλικία.

Τα νήπια, είτε μιλούν στην ώρα τους, είτε αργούν να μιλήσουν, πρώτα θα μιμηθούν χειρονομίες και ήχους και αργότερα λέξεις.


ΟΙ 2 ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΝΤΑΙ ΤΗΣ ΜΙΜΗΣΗΣ ΛΕΞΕΩΝ:

  1. Μίμηση χειρονομιών

  2. Μίμηση ήχων


Αν αυτή τη στιγμή σκέφτεστε «Το παιδί μου τα κάνει αυτά;» κάντε ένα βήμα πίσω και βεβαιωθείτε ότι η μίμηση είναι άμεση και σταθερή (δηλαδή με συνέπεια).

Για παράδειγμα, άμεση μίμηση θεωρείται όταν χαιρετάτε το παιδί σας και ανταποκρίνεται με παρόμοια κίνηση του χεριού ή όταν κάνετε παλαμάκια και “απαντά” με παλαμάκια.

Η καθυστερημένη μίμηση είναι επίσης μία υγιής συμπεριφορά, αλλά δεν αποτελεί το ζητούμενο. Παραδέιγματα καθυστερημένης μίμησης είναι όταν το παιδί σας κάθεται στο τιμόνι και κάνει ότι οδηγεί ή όταν πιάνει μία σκούπα ή ένα κοντάρι και κάνει τις κινήσεις που σας έχει δει να κάνετε κάποια άλλη στιγμη.


Σταθερή, με συνέπεια μίμηση σημαίνει ότι το παιδί σας ανταποκρίνεται, για παράδειγμα στον χαιρετισμό σας με αντίστοιχη κίνηση του χεριού κάθε φορά κι όχι περιστασιακά.

Αν πιστεύετε ότι το παιδί σας «σχεδόν μιμείται» ή «μιμείται μερικές φορές» ίσως σημαίνει ότι αυτή η δεξιότητα αναπτύσσεται, αναδύεται, αλλά δεν έχει κατακτηθεί και γενικευθεί ακόμα. Αυτό ίσως σημαίνει ότι πρέπει να ενισχυθεί αρκετά προτού να είναι έτοιμο να αρχίσει να μιμείται. Παραδείγματα κοινωνικών χειρονομιών και κινήσεων που κάνουν τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης είναι: νεύμα του κεφαλιού, χαιρετισμός, παλαμάκια, ανύψωση των χεριών, να στέλνει φιλάκια ή να βάζει τις παλάμες στο πρόσωπο σαν να πηγαίνει για ύπνο.


Αντίστοιχα, κάποιοι ήχοι που τα παιδιά μιμούνται προτού παράγουν λέξεις είναι «σσσσς», ήχους σειρήνας, «τς τς τς», προσποίηση βήχα, γέλιου, φτερνίσματος, κλάματος, το γάβγισμα σκύλου κλπ.


Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη μίμηση χειρονομιών και ήχων στο παιδί μας;

Να επαναλαμβάνετε με σταθερότητα και συχνότητα τις ίδιες χειρονομίες ή ήχους κατά τη διάρκεια παιχνιδιού σε συγκεκριμένα πλαίσια.


Η εγκαθίδρυση λεκτικών ρουτίνων με επανάληψη των ίδιων λέξεων στο ίδιο πλαίσιο βοηθά το παιδί σας να κατανοήσει την έννοια των λέξεων τις οποίες τελικά και θα μιμηθεί.



Aνατρέξτε σε σχετικά instagram posts μου όπου θα μάθετε για την αξία των χειρονομιών και για την έρευνα

“16 to 16”( = 16 χειρονομίες, 16 μηνών) και ποιες είναι αυτές!



Ειρήνη Δρόσου

SLT, MA

Comments


bottom of page